LynnBlakeGolf Forums

LynnBlakeGolf Forums (http://www.lynnblakegolf.com/forum/index.php)
-   Scandinavian PGA (http://www.lynnblakegolf.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Min första TGM lektion (http://www.lynnblakegolf.com/forum/showthread.php?t=1804)

h.kan 11-15-2005 05:36 PM

Min första TGM lektion

Inträffade igår, Henning hade vägarna förbi till en eftermiddagsföreläsning nere i skåne, så vi körde ett litet pass på förmiddagen i min hemmagjorda träningslokal i Varberg.
60 min prick gick åt till att besvara alla mina olika frågor. Jag kan bara hålla med metallion att det blir oerhört effektivt när man pratar samma språk och någorlunda kan terminologin! Sedan gick vi igenom min sving vilket inte tog mer än 25 minuter. Henning hade med sig en massa olika "roliga" träningsredskap som på ett pedagogiskt sätt påvisade olika saker i svingen.
Äntligen kan jag bara säga, Äntligen en riktig lektion utan några fixar eller annat klabb som man har fått så många gånger tidigare när jag har tagit lektion.
håkan

metallion 11-15-2005 06:30 PM

Skulle gissa att det var en ömsesidigt positiv upplevelse. Måste vara en drömsituation för en instruktör att få en elev som har koll på terminiologin.

Defitionerna är en av de faktorer som gör TGM så kraftfullt, och sällan manifesteras denna kraft som i ett fall som detta.

Thom 11-15-2005 06:50 PM

Jeg tænker også på at få en lektion af Henning en gang.
Vil du beskrive hvilke "roliga" träningsredskap han benytter?

h.kan 11-16-2005 09:11 AM

Thom
Tycker du absolut ska ta en lektion med H. Mycket billigare än att åka till USA. Jag har nu tillräckligt med instruktioner för att träna hela vintern och jag har dessutom den goa känslan av att det som jag nu kommer att träna på är rätt!
När det gäller de olika tränings och illustrations redskapen så kom jag på efteråt vilken enorm skillnad i inställningen till att lära ut det är när instruktören tar med sig alla dessa redskap. Vid tidigare lektioner så har inget pro någonsin haft med sig ett enda redskap hmmm
Det var bla en platta som knäppte ljudligt om man flyttade vikten fel och inte hade en central rotation. Dowels och andra hopkopplade pinnar som pedagogiskt visade skillnad mellan hitter och swinger, rep och snören som dels visade hur kraften förloras om man inte har en central rotation (cirkelns geometri rubbas) och dels extensor aktiviteten. osv
håkan

Andretti 01-14-2006 08:56 AM

Ett riktigt trevligt ställe!

Hej alla!

Jag registrerade mig på forumet för ett tag sen och har tillbringat mycket tid med att läsa (inte minst den gula boken =) och titta på alla videos som Lynn lägger ut. Jag har också sett Tomasellos videos som jag gillar skarpt.

Snart har jag väl så pass mycket koll att jag kan börja delta i forumet på allvar- det skall bli kul!

Om jag skulle vilja ta en lektion med dig, Henning- vart måste jag åka då? JAg bor i Schweiz för tillfället, men jag menar i Sverige. Dit åker jag ju då och då...

Förutom detta skulle det vara kul om det verkligen kom igång en diskussion på t ex svenska om grundläggande TGM-koncept. Jag kände att posten om de flygande kilarna gav mig en del, även om jag är helt flytande på engelska.

MVH

A

h.kan 01-26-2006 04:04 PM

Hej Andretti
Henning håller till på Ale GK några mil norr om Gbg.

simon w 02-28-2006 11:07 AM

Simon W
Jag hänger inte alltid med i engelskan, så det skulle vara kul om du Henning skulle kunna förklara högerarmsposition i uppställningen och hur det går till.Skulle också vilja veta skillnaderna mellan swinger och hitter. Säljer du boken?Kan du förklara central rotation "tusen frågor"

henning 03-03-2006 01:21 PM

Hej Simon!

Kul att du har lite frågor till mig.

På din fråga om högerarmspositionen i uppställningen och hur det går till:

Greppa klubban med höger hand. Låt greppet hamna i handflatan. Håll nu upp klubban framför dig så att klubban och höger underarm ligger på ett horisontellt plan. Höger överarm är inte på detta plan. Ta gärna hjälp av en spegel för att få detta bekräftat. Sänk nu denna strukturen till bollen. När du kopplat vänster arm till klubban och tittar dig själv i en spegel som är till höger om dig kommer du att se att höger arm ligger på samma plan som skaftet medans vänster arm inte gör det. Du kommer med andra ord se delar av vänster arm i spegeln.

Skillnader mellan Swinger och Hitter:

Geometrin är den samma för båda, fast fysiken är olika.
Huvudsakliga skillnaden är att en "Swinger" använder sig av kroppsrotation och drar på så vis klubban igenom bollen (centrifugal kraft). En "Hitter" trycker klubban framför sig med hjälp av höger arm (muskelkraft). Om du vill att jag ska gå djupare måste du skaffa boken.

Den sjunde utgåvan kommer ut i början av april. Vill du att jag skickar en till dig , så sänd mig ett meddelande. Kommer ta hem några dussin.

På din fråga om central rotation:

När du skapar rotation i kroppen skapas rörelsemängdsmoment. Detta rörelsemängdsmoment matas ut till klubban.

Är det något som är oklart så fortsätt komma med frågor.

Mvh,

Henning G.S.E.M

Amen Corner 03-14-2006 09:24 AM

Tack för senast

Det var väldigt intressant att lyssna på Mr Blake och dig i Halmstad. Håller han alltid samma tempo? Risk att gå samma väg som Kelley.... Men ändå, det väckte mitt intresse och har bestämt mig för att införskaffa boken och ditt arbete. Är det bättre/snabbare att beställa genom dig eller direkt från staterna?

Javier
Width Hitter

henning 03-14-2006 10:37 AM

Boken

Hej Javier!

Kul att du uppskattade Lynn. Han har ett otroligt engagemang!

Vill du ha den sjätte upplagan så kan du köpa den direkt från mig. Skicka mig ett PM. Den uppdaterade versionen kommer i mitten av april. Tycker att du ska ha båda.

Henning

All times are GMT -4. The time now is 04:58 PM.