h file or directory Liten forumaktivitet? - LynnBlakeGolf Forums

Liten forumaktivitet?

Scandinavian PGA

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-27-2005, 05:09 PM
Peffe Peffe is offline
Junior Member

Liten forumaktivitet?
Hej! Är absolut ingen nybörjare på ett golfforum, men av de postningar jag gjort, så är det just inga som handlat om golfsvingen. De svingpostningar jag gjort har mestadels handlat om att jag vill att den som instruerar skall välja att säga/skriva främre/bakre istf höger/vänster. Såsom högerhänt vänsterspelare och med en engelska som inlärdes för några dec sedan, så är det jobbigt att översätta och spegelvända. Golfsvingen är hyfsat svår att förstå sig på ändå, utan att krångla till det ytterligare.

Jag har äntligen börjat snappa lite av svingen, tack vare TT:s videoklipp på denna site. När sedan metallion gjorde några postningar på SC, så var jag bara tvungen att logga in här.

Vad jag inte förstår är varför aktiviteten på detta forum är så lågt jfrt med SC. Det finns ju drösvis med svingfanatiker på SC som skulle älska detta forum. Är det så att ni inte vill konkurrera med SC eller?

Det är iallafall metallions "fel" att jag är här - Tack!
Reply With Quote
Old 10-27-2005, 07:22 PM
metallion's Avatar
metallion metallion is offline
Senior Member

Tjabba!
Originally Posted by Peffe
Vad jag inte förstår är varför aktiviteten på detta forum är så lågt jfrt med SC. Det finns ju drösvis med svingfanatiker på SC som skulle älska detta forum. Är det så att ni inte vill konkurrera med SC eller?
Det är iallafall metallions "fel" att jag är här - Tack!
Välkommen Peffe,

Har noterat att flera svenskar registrerat sig här, men du är en av de få - väldigt få - som skrivit något.

Nej, det händer sådär jättemycket här på den skandinaviska delen. Själv gillar jag att skriva på engelska. Både för att hålla språket igång och för att man ökar sannolikheten att få igång en bra diskussion. Tycker också att det blir knöligt att skriva om TGM på svenska. Skulle man översätta hela terminologin så har man snart eliminerat alla möjligheter att kommunicera med TGM-kunniga ute i världen.

Så långt känner jag bara till 2-3 (!) svenskar som åtminstone har koll på grunderna i The Golfing Machine. Vi har faktiskt en del kontakt, men mest via mer direkta metoder än genom att exempelvis skriva på det här forumet.

Det kanske ändras (gradvis) efter att Yoda väl varit i Tylösand i Mars. Tillsammans med Henning kommer Yoda att hålla ett föredrag för c:a 600 personer från Svenska PGA.

Det skall bli väldigt intressant att se vad det leder till på lite längre sikt.
Old 10-28-2005, 01:41 AM
Peffe Peffe is offline
Junior Member

Originally Posted by metallion
......... Tycker också att det blir knöligt att skriva om TGM på svenska. Skulle man översätta hela terminologin så har man snart eliminerat alla möjligheter att kommunicera med TGM-kunniga ute i världen......

.
Detta innebär alltså att det inte under överskådlig framtid, eller kanske inte alls, kommer en översättning av boken?

Vad gäller golfinstruktioner så förstår de flesta inte vilken frustration det är att spegelvända alla instruktioner. Den enda bok jag läst med behållning är on The Other Hand, av Steve Anderson. Det är bra att den finns, men det är synd att den behövs, då alla böcker borde vara skrivna för alla.
Reply With Quote
Old 10-28-2005, 08:12 AM
metallion's Avatar
Senior Member

Originally Posted by Peffe
Detta innebär alltså att det inte under överskådlig framtid, eller kanske inte alls, kommer en översättning av boken?
Personligen tycker jag att man nästan kan jämföra The Golfing Machine med ett operativsystem eller ett programmeringsspråk. Det tog väldigt många år innan datorer började spotta ur sig felmeddelanden på svenska och innan man exempelvis kunde skriva formler i Excel på svenska, men i.s.s. alla kommandon och programmeringesspråk är fortfarande på engelska.

Av "ungefär" den anledningen tror jag att det kommer att ta ganska lång tid innan det kommer en svensk översättning av The Golfing Machine, men visst kan det hända. Det krävs bara att någon bestämmer sig för att göra det.

Jag skulle i så fall helst se att man behöll vissa begrepp och definitioner på engelska och fokuserade på att översätta den löpande texten med förklaringar etc.

Innan det är dags att tänka på det vill man nog gärna se att den 7:e upplagan av The Golfing Machine gått i tryck. Den är inte publicerad men innehåller några ändringar här och var. Dessa ändringar är iofs på detaljnivå och absolut inget som bör hindra någon från att köpa den 6:e upplagan som finns ute. Speciellt som det ännu inte verkar finnas några konkreta planer på att publicera den 7:e upplagan.

Vill du verkligen veta hur det är med den saken (upplaga och svensk översättning) så kan du kontakta någon via http://www.thegolfingmachine.com
Old 10-28-2005, 11:40 AM
h.kan h.kan is offline
Member

Metallion har mycket på sitt samvete, även mig har han lurat ner i tgm-träsket
Tidigare så körde jag hårt med främre-bakre men TGM använder tyvärr höger och vänster där höger dock alltid verkar betyda bakre.
håkan
Reply With Quote
Old 10-28-2005, 03:18 PM
metallion's Avatar
Senior Member

Originally Posted by h.kan
Metallion har mycket på sitt samvete, även mig har han lurat ner i tgm-träsket
LOL

You take the blue pill. The story ends. You wake up in your bed and you believe whatever you want to.
You take the red pill. You stay in Wonderland. And we'll show you how deep the rabbit-holes goes.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules