Boken är som sagt grymt tungläst. Speciellt i början. Efter ett tag börjar man få en slags överblick och kan orientera sig bättre. De som verkligen kan sin TGM sitter bekvämt tillbakalutade i soffan och rabblar referensnummer. De sistnämnda brukar säga att boken är väldigt lättläst.
Varenda ord i boken finns där av en anledning. Homer var extremt noggrann när han författade den. Det finns inga utfyllnadsmeningar. Varenda mening och varenda ord i boken finns där av en specifik anledning. Han har mycket omsorgsfullt knådat på och ifrågasatt varenda ord i hela boken. Och först i den outgivna 7:e upplagan ansett sig vara klar.
Skulle Homer ha varit en mer bluddrig person som fyllt i med exempel, anekdoter och referenser såsom "Ben Hogan sade en gång" så skulle den troligen vara på 2000 sidor.
Det spelar ingen roll vilken sida man slår upp i boken. Inte heller vilken mening.
Varenda textrad, varenda bild är fylld av KÖTT. Skriver han ett ord med versaler så är det för att det är viktigt. Etc etc.
Ytterligare en anledning till att den är tungläst. Det är en stor omställning att gå över från den svada som karakteriserar annat vi läser - som detta inlägg

- till Homers högoktaniga koncentrat.
Min personliga uppfattning är att man omöjligen når ända fram med mindre än att då och då stämma av med en AI. När jag var i USA på kurs dök det upp en snubbe som ägnat 18 år - tror jag det var - åt att studera boken på egen hand. Han var verkligen påläst. Trots detta så gav det honom enligt egen utsago oerhört mycket att träffa några AI's som kunde ge honom den rätta tolkningen av ett och annat. Men även detta nämner förstås Homer i boken...
Som kuriosa hade den här killen hittat boken i en bokhandel för c:a 18 år sedan och studerat den sedan dess. Inte förrän hans dotter en dag satt och surfade fick han veta att det faktiskt fanns andra personer ute i världen som intresserat sig för den. Han trodde han var ensam i världen om att läsa den. Han bokade kursen samma dag. Trots att den hölls på en plats som han inte trodde att något i världen skulle få honom att åka till... Men det är en annan historia.